Nauczyciele i przyjaciele szkoły

Bednarska Szkoła Realna powstała dzięki inicjatywie i zaangażowaniu grupy osób, w większości związanych ze szkołami Zespołu “Bednarska”. Byli wśród nich nauczyciele, absolwenci I SLO obecnie pracujący w tej szkole, rodzice uczniów i absolwentów, a także troje byłych dyrektorów i wicedyrektorów Liceum “Bednarska” oraz dwóch jej uczniów uczęszczających do klasy drugiej.


Nauczyciele

Dorota Fiett

Dorota Fiett

dyrektor szkoły, nauczycielka biologii

Biolog, absolwentka UW. Od ćwierć wieku uczy w I SLO “Bednarska”, gdzie przez kilka lat była też wicedyrektorem i przez rok dyrektorem. Jest egzaminatorem maturalnym, zasiadała w Komitecie Głównym Olimpiady Biologicznej. Organizatorka różnorakich zajęć terenowych w szkolnych gajówkach. Przez wiele lat harcerka i instruktorka. Miłośniczka nauki języków obcych, gotowania, jogi, nart, ogrodu i bycia w lesie. Czyta dużo i szybko, uśmiecha się często, organizuje skutecznie.

Agata Wojciechowska

Agata Wojciechowska

nauczycielka geografii

Ukończyłam geografię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalizując się w meteorologii i klimatologii. To chyba miało spore znaczenie, bo uwielbiam chodzić z głową w chmurach, wdrapując się coraz wyżej i wyżej po górskich szlakach. By jednak wiedzieć też po czym stąpam postanowiłam zejść z chmur w głąb Ziemi i spędziłam przyjemny rok na podyplomowych studiach Geoturystyki Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie wśród skał i skamieniałości sprzed milionów lat zrozumiałam, że 10.000 lat wstecz, to jak mrugnięcie oka. W szkole pracuję od 2007, obecnie w gimnazjum Zespołu Szkół “Bednarska” na Startowej. Pracowałam również w Policealnym Studium Turystyki, gdzie uczyłam geografii turystycznej. Od zawsze też jestem harcerką, a od 1998 roku instruktorką ZHP. Każdą wolną chwilę staram się spędzać z przyjaciółmi „w terenie”: na rowerze, w kajaku lub pieszo, w lesie, w górach nad jeziorami lub nad morzem. Zawsze z aparatem fotograficznym. Tak wypoczywam najlepiej i to sprawia mi ogromną frajdę. Moje najważniejsze obecnie plany turystyczne dotyczą Islandii i Syberii.

Aleksandra Rutkowska

Aleksandra Rutkowska

nauczycielka chemii

Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na UW oraz studiów doktoranckich na Wydziale Chemii UW. Zdarzyło jej się także studiować ekonomię na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW. W I SLO uczy chemii i jest wychowawczynią (wcześniej klasy Rewelacja, obecnie klasy Miśki). Niektórym wciąż trudno odróżnić ją od uczniów. W wolnym czasie najchętniej jeździ na snowboardzie, a jeśli nie ma śniegu – uprawia kwiaty i inną zieleninę w swoim ogrodzie. Od pewnego czasu niezależnie od pory roku i pogody lubi pograć w squasha. Chętnie też słucha muzyki, zwłaszcza podczas jazdy samochodem, a także gotuje i czyta książki.

Bartek Małecki

Bartek Małecki

przedsiębiorczość i specjalizacja biznes.-ekonom.

Jestem absolwentem I SLO (1994) i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (1999). Studiowałem komunikację marketingową, w szczególności zagadnienia związane z reklamą i public relations. Równolegle rozwijałem zainteresowania związane z programowaniem i tworzeniem stron WWW. Od 2006 roku jestem zawodowym wolnym strzelcem specjalizującym się w marketingu internetowym. Dotychczas miałem okazję pracować m.in. przy projektach realizowanych dla takich firm, instytucji i marek, jak: USAID, Publicis, Alert Media Communications, ZFPR, NUTRICIA, GOODYEAR, Coca-Cola, KRAFT Foods, Elesa+Ganter itp. W Bednarskiej Szkole Realnej staram się zarażać optymizmem, zachęcać do zakładania własnych firm i inspirować w wyborze przyszłego zawodu.

Bogumiła Swoboda

Bogumiła Swoboda

edukacja dla bezpieczeństwa, przyjaciel szkoły

Z wykształcenia jestem filologiem klasycznym oraz specjalistą do spraw zarządzania kryzysowego i edukacji dla bezpieczeństwa; teraz uczę się jeszcze bibliotekarstwa. Od wieków Latinam doceo w Czackim; od 2012 roku także edukację dla bezpieczeństwa (też w Czackim, a ponadto w Realnej, I SLO Bednarska i WLH Kuronia). Jestem raczej spokojna, życzliwa, trochę nieśmiała, słowna i punktualna. Czasem – bywam wybuchowa i kłótliwa… Bardzo lubię się śmiać. Lubię też uczyć, czytać, gotować (i jeść, oczywiście), rozwiązywać sudoku, śpiewać (ale mój talent docenia głównie Nie Mój Pies), poznawać bliższy i dalszy świat (przez książki, filmy, sztukę i podróże). Poza tym lubię ludzi, zwierzęta, czekoladę z orzechami, zieloną herbatę, Lubelszczyznę, jazz tradycyjny oraz poczucie humoru Mleczki i Wasiukiewicza.

Ewa Marczak

Ewa Marczak

nauczycielka języka hiszpańskiego

Skończyłam Iberystykę na Uniwersytecie Warszawskim, a w ostatnim czasie studia podyplomowe z „Service Design” na Uniwersytecie SWPS. Przez 6 lat mieszkałam w Hiszpanii gdzie studiowałam psychologię i pracowałam m.in. jako lektorka języka polskiego, tłumaczka w sądach, na policji i w kopalni węgla. Zawsze powtarzałam, że nigdy nie będę nauczycielką, ale po powrocie do Polski dostałam propozycję pracy w szkole i do dzisiaj w niej zostałam…. „jedną nogą” – ponieważ zawsze staram się łączyć bycie nauczycielką z pracą w innym miejscu (fundacji, organizacji pozarządowej, szkole językowej), żeby zanadto nie „oderwać się od rzeczywistości” 😉 Moim ulubionym miejscem do życia jest Madryt, a „miejscem magicznym” Buenos Aires. Uważam, że nie da się nauczyć dobrze języka w oderwaniu od kultury, dlatego staram się opowiadać moim uczniom i uczennicom jak najwięcej o Hiszpanii, takiej jaką znam i uwielbiam. W Bednarskiej Realnej uczę hiszpańskiego w grupach początkujących i średniozaawansowanych. Tworzę także, wraz z kilkoma moimi koleżankami, inicjatywę „Realne Babki”, której celem jest wspieranie działań uczennic naszej szkoły.

Filip Haka

Filip Haka

nauczyciel filozofii, wychowawca

Absolwent I SLO “Bednarska” z pierwszego rocznika “Pierwotniaków”. Ukończył Instytut Stosowanych Nauk Społecznych ze specjalizacją etyka z elementami filozofii i podyplomowe studia pedagogiczne. Nauczyciel filozofii i wiedzy o społeczeństwie. Uczy w I SLO i w gimnazjum Hispaniola. Na Bednarskiej był wychowawcą trzech klas. Autor krótkich form paraliterackich drukowanych w Nowej Fantastyce, Czasie Fantastyki, Lampie i antologii Głos Lema. Zainteresowania: literatura, film, fantastyka, gry fabularne i planszowe, epistemologia, filozofia i historia nauki, kognitywistyka, owady społeczne, labirynty i kilka innych. Członek Zarządu Towarzystwa Przyjaciół I SLO.

Iwona Krajewska-Kranas (Ika)

Iwona Krajewska-Kranas (Ika)

nauczycielka matematyki i informatyki

Uczyłam w różnych szkołach, także w I SLO na Bednarskiej i w Gimnazjum na Raszyńskiej. W przerwach w szkolnej działalności pracowałam jako redaktor internetowy i wydawca książek naukowych (głównie informatycznych) oraz podręczników szkolnych (WN PWN, WSiP). Pasjami lubię podróżować (szczególnie w góry). W górskich ciepłych krajach najchętniej spędziłabym większość życia.

Jan Mierzejewski

Jan Mierzejewski

nauczyciel fizyki i STEM

Absolwent Bednarskiej, z wykształcenia eksperymentalny fizyk jądrowy, czyli tzw. doświadczalnik (ale największą radość i tak sprawia mu gra w kosza). W trakcie swojej kariery naukowej budował układy detekcji promieniowania jonizującego i prowadził pomiary z ich wykorzystaniem, co zaowocowało otrzymaniem stopnia doktora nauk fizycznych. Eksperymentował w największych europejskich laboratoriach i ośrodkach naukowych (CERN, Legnaro, Orsay, Mogurele). Napisał kilka publikacji, z których niektóre doczekały się nawet cytowań. Po przedwczesnym zakończeniu, świetnie zapowiadającej się, kariery naukowej kontynuował aktywność eksperymentalną, wykonując aparaturę naukową, jako zewnętrzny dostawca dla Uniwersytetu w Oslo, laboratorium GANIL czy warszawskiego cyklotronu. Zajmował się również projektowaniem i budową urządzeń do oczyszczania gazu, a współprojektowane przez niego urządzenia pracują przy eksploatacji złóż gazu ziemnego w Polsce i na świecie. Prywatnie miłośnik zimowej aktywności wysokogórskiej, dla której wielokrotnie odwiedzał Tatry, Alpy i Kaukaz. W Bednarskiej Szkole Realnej stara się wyjść po za ramy fizyki i uczyć STEMu. Jego zajęcia nastawione są na praktykę i umiejętność poruszania się po interdyscyplinarnym świecie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki.

Janusz Fiett

Janusz Fiett

szef Ośrodka, nauczyciel biologii i zajęć Logos

Biolog, genetyk, absolwent Wydziału Biologii UW. W latach dziewięćdziesiątych nauczyciel i wicedyrektor I SLO Bednarska. Przez 20 lat pracował naukowo, zajmując się epidemiologią molekularną i mechanizmami antybiotykooporności bakterii, obronił doktorat na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Znaczną część życia poświęcił harcerstwu – przez kilka lat kierował środowiskiem na warszawskim Powiślu. Miłośnik matematyki i przyrody, pszczelarz – amator, pilny obserwator rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza badań kosmicznych.

Jarosław Małyszko

Jarosław Małyszko

nauczyciel specjalizacji biznesowo-ekonomicznej

Ukończył kierunek Finanse i Statystyka SGPiS (obecnie SGH). Od 1990 r. prowadzi biuro rachunkowe, od 1997 r. jest doradcą podatkowym (nr wpisu do rejestru 00527). Prowadzi szkolenia podatkowe dla księgowych, biur rachunkowych i przedsiębiorców. W szkole naucza podstaw poruszania się w świecie finansów i podatków. Interesuje się historią nauki i techniki, fizyką, astronomią i kosmologią. Miłośnik Lema, Bułhakowa i Tolkiena. Podróżnik po Google Earth. Wypoczywa rozliczając PIT-y , rozwiązując sudoku, kakuro i jolki. Brał udział w trzech edycjach teleturnieju „Jeden z dziesięciu”, w tym dwa razy był w wielkim finale, raz w finałowej trójce.

Joanna Satanowska

Joanna Satanowska

specjalizacja multimedialno-artystyczna

Absolwentka I SLO „Bednarska”, Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Szkoły Filmowej w Łodzi. Reżyserka spektakli muzycznych („Nomada”, „Jednego serca” „Bądź taka, nie bądź taka”), autorka filmów krótkometrażowych, zarówno dokumentalnych, jak i fabularnych. Jej filmy można było zobaczyć między innymi na festiwalach: Łodzią po Wiśle, T-mobile Nowe Horyzonty, Młodzi i Film, Festiwalu Filmowym w Gdyni, Warszawskim Festiwalu Filmowym, Krakowskim Festiwalu Filmowym, Short Waves Festival, Ińskim Lecie Filmowym, Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej oraz za granicą: w Chinach, Rumunii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii. Za film „Czarnowidzka” otrzymała Grand Prix festiwalu Kamera Akcja w Łodzi oraz festiwalu w Nowogardzie – Lato z Muzami, a na Sopot Film Festiwal – nagrodę publiczności. Za wykreowanie głównej roli w tym filmie Gabriela Muskała została uhonorowana nagrodą aktorską na festiwalu Dwa Brzegi. Filmografia: „Aj Waj” (2013 – dokument), „Złota Rybka” (2014 – fabuła), „Mniejsza z tem” (2014 – dokument), „Udając ofiarę” (2015 – fabuła), „Czarnowidzka” (2016 – fabuła). W Bednarskiej Szkole Realnej odpowiada za specjalizację multimedialno-artystyczną, prowadzi przedmioty „Film” i „Montaż”.

Karolina Cwynar

Karolina Cwynar

specjalistka ds. komunikacji

Absolwentka i pracownik I SLO “Bednarska”. Ukończyła studia w Collegium Civitas na kierunku stosunki międzynarodowe. Zajmuje się głównie przepływem (okazyjnie zdobywaniem) informacji w szkole oraz komunikacją społeczną. Nie stroni od gier komputerowych i języka szwedzkiego.

Karolina Haka-Makowiecka

Karolina Haka-Makowiecka

nauczycielka kultury 2.0

Absolwentka liceum „Bednarska“ z pierwszego rocznika “Pierwotniaków”. Obecnie uczy języka polskiego, kultury 2.0 i animacji poklatkowej. Ukończyła studia na Wydziale Polonistyki UW ze specjalizacją animacja kultury oraz studia podyplomowe grafiki komputerowej i multimedialnej, a także studium filozoficzno-teologiczne. Uczestniczyła także w licznych kursach i warsztatach filmowych. Poza pracą w Zespole Szkół „Bednarska“ od wielu lat współpracuje z wydawnictwem Nowa Era, przygotowując m.in. łamigłówki logiczne oraz ciekawostki popularno-naukowe dla dzieci i młodzieży. Interesuje się światami nierzeczywistymi (literaturą fantastyczną, animacją artystyczną, sztuką intermedialną oraz iluzją). W wolnym czasie lubi podróżować, tańczyć, grać na bębnach afrykańskich, uczestniczyć w konferencjach i warsztatach związanych z edukacją artystyczną.

Katarzyna Peresada

Katarzyna Peresada

nauczycielka matematyki

Z wykształcenia inżynier – absolwentka Politechniki Warszawskiej jeszcze w czasach PRL-u. Na początku z konieczności , nieco później z wyboru – nauczycielka matematyki, fizyki i chemii. Pracująca prawie wszędzie – w gimnazjach, liceach, technikum, CKU i z prawie wszystkimi – młodzieżą, dorosłymi, niepełnosprawnymi. Propagatorka haseł: „Myślenie nie boli” i „Każde myślenie ma swoje korzenie w matematyce”. Stara się przekonać uczniów do ciągłej, świadomej, analitycznej i wyrażanej słowami obserwacji świata zewnętrznego. Miłośniczka książek, seriali brytyjskich i pływania (wpław).

Kornel Stanisławski

Kornel Stanisławski

nauczyciel angielskiego

Amerykanista i luzytanista, nauczyciel języków i kultur obcych w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW i KSAPie. Twórca projektu muzycznego 568, gitarzysta Calculators. Tłumacz komiksów. Były lutnik. Interesuje się wszystkim, co dotyczy Stanów Zjednoczonych i połową rzeczy związanych z Portugalią.

Krzysztof Usakiewicz

Krzysztof Usakiewicz

nauczyciel języka polskiego i zajęć Logos

Jestem absolwentem Gimnazjum „Raszyńska” (klasa Hakuna Matata Rafała Derdy), I SLO „Bednarska” (Chiquita Agaty Stryjek) oraz Kolegium MISH UW. Pracę magisterską pisałem o greckim teatrze cieni. Moja przygoda z Bednarską Szkołą Realną wcale nie jest historią miłości od pierwszego wejrzenia. Przez pierwsze miesiące nie mogłem opędzić się od myśli, co właściwie robię w miejscu, w którym lekcji informatyki jest dwa razy więcej niż języka polskiego, a uczniowie znacznie częściej niż pisaniem wypracowania o tragizmie króla Edypa zajmują się kręceniem filmu niemego albo budowaniem robota. Dziś takich wątpliwości nie mam. Realna stała się moim drugim domem, i to całkiem dosłownie. Z klasą Propolis, której od tego roku jestem współwychowawcą, zdarzało mi się już nocować w szkole. Największą satysfakcję w życiu daje mi przełamywanie własnych słabości i wychodzenie ze strefy komfortu. Lubię pisać reportaże, chętnie uczestniczę w konkursach literackich. Do tej pory publikowałem teksty m.in. o wyprawie rowerowej na Litwę, fryzjerze z Powiśla, rozgrywkach Etnoligi czy cudzoziemcach uczących się języka polskiego. Można mnie spotkać także w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym im. Jacka Kuronia, niedawno rozpocząłem współpracę z Państwowym Muzeum Etnograficznym.

Maciej Przybyliński

Maciej Przybyliński

uczy WOS i HiS, opiekun roku, trener debatantów

Czytelnik, rozmówca i pasjonat nieśpiesznych przechadzek. Z pochodzenia bydgoszczanin, z lat studenckich poznaniak, z zamiłowania varsowianista. Ukończył IV LO w Bydgoszczy, UAM w Poznaniu i SNS w Warszawie. Napisał kilka podręczników do historii i trochę tekstów mniejszych. Wspiera stowarzyszenie „Rozwiń się” przy organizacji festiwali gier planszowych oraz Warszawską Ligę Debatancką przy organizacji debat oksfordzkich. Uczy innych i siebie w Zespole Szkół Lauder-Morasha i w Bednarskiej Szkole Realnej.

Maja Witowska-Rubaszek

Maja Witowska-Rubaszek

język angielski, przedsiębiorczość, wychowawstwo

Lektorka, kulturoznawca i szkoleniowiec w jednym. Miłośniczka podróży nieoczywistych. Człowiek, który lubi ludzi: dużych, małych i tych ,,z zupełnie innej bajki”. Absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języka Angielskiego, American Studies Center oraz Centro de Estudios Latinoamericanos UW. Przed pojawieniem się w Realnej przez kilkanaście lat związana ze środowiskiem biznesowym, wcześniej – z edukacją publiczną i niepubliczną. Autorka materiałów edukacyjnych i szkoleń specjalistycznych dotyczących komunikacji w biznesie. Nauczycielka angielskiego, przedsiębiorczości, wychowawczyni i koordynatorka wolontariatu w Bednarskiej Szkole Realnej.

Mario Galdamez-Muñoz

Mario Galdamez-Muñoz

nauczyciel języka hiszpańskiego

Przyjechałem do Polski w późnych latach 70-tych ubiegłego wieku. Połowę mojego życia spędziłem nad Wisłą, będąc siłą rzeczy naocznym światkiem najrozmaitszych wydarzeń, które, z udziałem Polaków, w sposób istotny zmieniły oblicze współczesnego świata. W ciągu tych polskich lat, założyłem rodzinę, z moją żoną Ewą mamy trzech synów i trzy córki. Choć z wykształcenia jestem dziennikarzem (WDiNP na UW), od początku mojego pobytu z chęcią i zaangażowaniem udzielałem się jako lektor języka hiszpańskiego, współpracując z rozmaitymi instytucjami kulturalno- oświatowymi (np. Towarzystwo Przyjaciół Kultury Iberyjskiej, Towarzystwo Polska Ameryka Łacińska, Stowarzyszenie Linguae Mundi, Empik, Collegium Civitas, Społeczna Akademia Nauk…). Chodzi mi nie tylko o nauczanie języka, ale też o zapoznawanie, jak największej rzeszy Polaków, z bogatą i fascynującą kulturą i historią iberoamerykańską. Z Bednarską Szkołą Realną związałem się od momentu jej powstania, obecnie prowadzę dwie grupy języka hiszpańskiego. Praca z młodzieżą w tak oryginalnej i dynamicznie rozwijającej się szkole jest wyzwaniem, zmusza do ciągłego poszukiwania coraz bardziej innowacyjnych oraz efektywnych form komunikacji.

Mariusz Kisielewski

Mariusz Kisielewski

nauczyciel języka niemieckiego

“Hallo” to najpopularniejsza forma powitania w Berlinie i Poczdamie, gdzie spędziłem dużą część swojego dzieciństwa i młodości. Nigdy nie chciałem zostać nauczycielem. Po latach poszukiwań życiowych, zawodowych i naukowych (dyplom w klasie fortepianu szkoły muzycznej, organista w kościele, psi akuszer, fryzjer pudli wystawowych; potem: teatr, pedagogika, psychologia defektologiczna i tłumaczenia) zacząłem uczyć. Początkowo wyłącznie w celach zarobkowych, dopiero z czasem przerodziło się to w moją wielką pasję zawodową i naukową. Jako lektor niemieckiego pracuję już 30 lat. Przez ten czas wypracowałem autorską metodę nauczania. Być może nie jest ona “doskonała”, bo nie zwalnia ucznia z samodzielnej pracy, ale za to pozwala zainteresować się kulturą niemieckojęzyczną i zrozumieć język, przez co jego przyswajanie przebiega szybciej, skuteczniej i sprawia dużo więcej radości. W nauczaniu wykorzystuję m.in. film jako materiał bazowy do konwersacji. Motto moich zajęć brzmi: “Musi być mądrze i śmiesznie”. Jestem autorem książek, w tym prestiżowego polskiego projektu do nauczania języka niemieckiego “Deutsch mit Steffen”. Lubię wyrazistość i skrajności w różnych ich reprezentacjach. Kocham naturę i kulturę: teatr, artystyczne kino, muzykę techno, klubową, chillout, house, elektro. Uwielbiam pływanie, kajak i jazdę na rowerze. Do zobaczenia na moich zajęciach.

Olga Margis

Olga Margis

nauczycielka języka angielskiego

Absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języka Angielskiego UW oraz Anglistyki UW. Angielskiego uczy od ponad dekady i bardzo lubi to robić. Pracowała z przedszkolakami, w państwowym liceum ogólnokształcącym, potem przez kilka lat uczyła dorosłych na kursach “in company”, a w 2015 roku rozpoczęła swoją przygodę z Bednarską Szkołą Realną. Wraz z kolegami-anglistami, Mają Witowską-Rubaszek i Kornelem Stanisławskim, w 2017 roku stworzyła szkolny skrypt-podręcznik do nauki języka angielskiego “ENGLISH, FOR REAL.”, który obecnie testuje, z niezłym skutkiem, na uczniach. Poza nauczaniem angielskiego, w Realnej zajmuje się organizacją kursu 100% w REALU, a poza tym współtworzy inicjatywy DKF Realna oraz Realne Babki. Prawdziwy “grammar nerd”, czyli niemiłosiernie czepia się angielskiej gramatyki i poprawności językowej, kiedy tylko nadarzy się ku temu okazja. Lubi uczyć “prawdziwego” języka przy użyciu seriali angielskojęzycznych oraz angielskich piosenek. Uwielbia Szmaragdową Wyspę, ale nie pogardzi też wizytą w Londynie czy Edynburgu 😉 W wolnym czasie najczęściej ogląda filmy i seriale, słucha muzyki rockowej i chillout, odpoczywa chodząc na długie leśne spacery lub grając w gry planszowe i RPG.

Paweł Chojecki

Paweł Chojecki

nauczyciel prawa na kierunku biznes.-ekonom.

Jestem adwokatem, przedsiębiorcą oraz … nauczycielem. Zajmuję się rozwiązywaniem problemów prawnych i biznesowych oraz dzieleniem się wiedzą z innymi. W Szkole Realnej uczę prawa prywatnego. Prawem zajmuję się od kilkunastu lat, od początku zawodowej kariery doradzając w dwóch dziedzinach – prawie własności intelektualnej i prawie korporacyjnym. Od sześciu lat jestem wspólnikiem, założycielem kancelarii. Byłem również współzałożycielem dwóch startupów, ale ze względu na to, że doba ma tyle samo godzin dla wszystkich, musiałem się ograniczyć do prawa, nauczania, rodziny, psa (same spacery zajmują 2 godziny dziennie) i kilku zainteresowań (szachy, bieganie, hodowla roślin). Co do nauczania, to poza Szkołą Realną, prowadzę również zajęcia na studiach podyplomowych z zakresu prawa nowych technologii. Być może uczenie powinienem wymienić jako hobby, a nie pracę, bo sprawia mi to przede wszystkim dużo satysfakcji. Myślę, że na moich zajęciach nikt się nie nudzi, ani uczniowie, ani ja.

Paweł Kotowski

Paweł Kotowski

nauczyciel programowania, kierunek tech.- inform.

Absolwent mechatroniki (Politechnika Warszawska) oraz informatyki (wydział Elektroniki PW). Dr nauk technicznych, nauczyciel akademicki na wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych PW. Prowadzi ze studentami m.in. zajęcia: Algorytmy i Struktury Danych, Inżynieria Oprogramowania, Grafika Komputerowa, Bazy danych, Projektowanie Systemów CAD/CAM/CAE, Projektowanie stron www. Promotor ponad 50 prac dyplomowych (inżynierskich i magisterskich). Ma dorobek naukowy obejmujący zarówno udział w wielu pracach badawczych i wdrożeniowych, jak też liczne publikacje. Brał udział w tworzeniu, od założeń po wdrożenie, złożonych projektów informatycznych, zarówno w kraju jak i za granicą (m.in. w Japonii). Autor książki „Algorytmy + struktury danych = abstrakcyjne typy danych” oraz wielu artykułów z dziedziny projektowania systemów CAD/CAM i grafiki komputerowej, opublikowanych w krajowych i zagranicznych czasopismach naukowych. Założyciel i współwłaściciel firmy programistycznej Soft-Tech, realizującej specjalistyczne, indywidualne rozwiązania w dziedzinie IT.

Radosław Romaniuk

Radosław Romaniuk

nauczyciel j. polskiego

Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w 2006 obronił pracę doktorską Uczy języka polskiego w Bednarskiej Szkole Realnej i Społecznym Gimnazjum „Startowa”. Literaturoznawca, edytor, autor trzech książek – ostatnio ukazało się Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza, t. 2 (2017). Współautor lub autor opracowania edytorskiego ośmiu tomów dzienników, listów i esejów Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza, Konstantego A. Jeleńskiego.

Rafał Zakrzewski

Rafał Zakrzewski

nauczyciel fizyki

Absolwent Wydziału Fizyki UW – licencjat w zakresie nauczania fizyki, matematyki i chemii i magisterium z fizyki. Ukończył Studia Podyplomowe w zakresie Szkolnego Wychowania Fizycznego na AWF w Warszawie oraz kursy: Komendantów Terenowych Formacji Obrony Cywilnej i Komendantów Formacji Obrony Cywilnej Ratownictwa Ogólnego, kierowników placówek wypoczynku, a także kurs taternicki. Nauczyciel w I SLO “Bednarska”. Przez ostatnie 15 lat uczył fizyki, astronomii, matematyki, informatyki, wychowania fizycznego i przysposobienia obronnego w kilku gimnazjach i liceach warszawskich, a także prowadził zajęcia świetlicowe w szkołach podstawowych. W ramach aktywności na terenie szkół, opiekował się także kabaretem, prowadził warsztaty na temat analizy błędu pomiarowego oraz gier i zabaw logicznych, prowadził koło szachowe, tworzył i administrował stroną internetową. Jest trenerem sekcji biegowej KS Bednarska, kierownikiem sekcji wspinaczkowej i łuczniczej oraz instruktorem biegów na orientację Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Zdobył wiele pucharów i medali w biegach średnich i długich, kilka pucharów drużynowych z prowadzonymi przez siebie grupami, trzecie miejsce w adventure racing; przez kilka lat obecny w ścisłym finale Mistrzostw Polski w Grach Logicznych (najlepsze miejsce 13).

Stanisław Wiśniewski

Stanisław Wiśniewski

psycholog, nauczyciel psychologii, wychowawca

Jest absolwentem I SLO na Bednarskiej, gdzie był, między innymi, posłem sejmu szkolnego i ministrem kultury. Ukończył studia na kierunkach Psychologia Społeczna i Społeczna Psychologia Kliniczna w SWPS w Warszawie. Ponadto uzyskał dyplom mediatora rodzinnego i jest w trakcie studiów psychoterapii w Szkole Psychoterapii ośrodka Intra. Od lat prowadzi warsztaty psychoedukacyjne dla młodzieży i dorosłych oraz udziela indywidualnej pomocy psychologicznej. W Realnej jest psychologiem szkolnym, wychowawcą jednej z klas i nauczycielem psychologii. Tworzy autorski program zajęć, które pozwalają uczniom zrozumieć różne pojęcia i teorie psychologiczne oraz znajdować ich praktyczne zastosowanie. Jego zawodową pasją jest wspieranie innych w odkrywaniu ich mocnych stron i talentów. Pomaga młodym ludziom dokonywać ważnych wyborów w oparciu o ich wartości i życiowy potencjał. W wolnych chwilach gra na perkusji i instrumentach perkusyjnych.

Zofia Łukomska-Chojecka

Zofia Łukomska-Chojecka

nauczycielka historii sztuki

Uczy historii sztuki, którą kocha namiętnie od czasów licealnych. Studiowała na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego z epizodem na Paris-Sorbonne IV. Od kilku lat pracuje w szkołach społecznych, prowadząc zajęcia z kameralnymi zazwyczaj grupami miłośników historii sztuki, którzy przygotowują się do matury z tego przedmiotu. Aktualnie rozwija kompetencje związane z edukacją spersonalizowaną w metodzie tutoringu. Najwięcej przyjemności dają jej podróże (szczególnie studyjne), lektury i czas spędzony z rodziną.

Jan Wróbel

Jan Wróbel

nauczyciel historii

Nauczyciel, historyk i dziennikarz. W 1988 roku ukończył Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, w 1989 zakładał I Społeczne Liceum Ogólnokształcące “Bednarska”, w 2013 zaangażował się w Bednarską Szkołę Realną. Po drodze był redaktorem i dziennikarzem prasowym, doradcą premiera Jerzego Buzka, współprowadzącym program “Kto za to zapłaci” (TVP) oraz “Dwie prawdy” (TVN 24) , komentatorem radiowym i telewizyjnym, autorem podręczników licealnych oraz poradnika “Jak przetrwać szkołę i nie zwariować”, a nawet dyrektorem I SLO “Bednarska”. Obecnie prowadzi wtorkowy poranny program w TOK FM. W wolnych chwilach jest pięćdziesięciolatkiem (od pewnego czasu) i czytelnikiem kryminałów. Sam napisał detektywistyczne dzieło dla maluchów “Nie było telefonów??” (2018) oraz opowiadania kryminalne “Zbrodnia doskonała” (2012).

Anna Jedlińska-Paliga

Anna Jedlińska-Paliga

psycholog

Psycholog, psychoterapeuta i trener umiejętności psychologicznych. Absolwentka I SLO. W 2010 r. ukończyła psychologię kliniczną W Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. W ramach programu Erasmus, pół roku studiowała w Paryżu, gdzie dużo jeździła na rowerze, zwiedzała muzea, galerie i błąkała się bez celu (ulubiona forma zwiedzania). W ramach studiów pisała do gazetki „Człowiek w Teatrze Życia” – felietony, reportaże z podróży i wywiady z osobami ze świata nauki, za co otrzymała stypendium twórcze. Nastawiona na pracę z młodzieżą i młodymi dorosłymi, którą bardzo lubi. Pracowała m.in. na Oddziale Psychiatrycznym dla Młodzieży w Józefowie, w Fundacji Normalna Przyszłość. Obecnie pracuje w Ośrodku Pomocy i Edukacji Psychologicznej INTRA i w BSR. Mieszka na wsi. Wielbicielka przestrzeni, natury i wolności. Lubi podróże, ciekawe rozmowy, interesujące i mądre książki oraz poruszające filmy. Dba o swój rozwój emocjonalny, duchowy i fizyczny (choć ta sfera czasem kuleje).

Aleksandra Daszkowska-Kamińska

Aleksandra Daszkowska-Kamińska

asystentka dyrektora

Absolwentka I SLO (rocznik Szarańcza) i socjologii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW. 15 lat swojego życia poświęciła organizacjom pozarządowym. Najdłużej związana z Fundacją Szkoła Liderów, gdzie współtworzyła najbardziej zaawansowany w Polsce program rozwojowo-edukacyjny dla lokalnych liderów. Często pracuje także jako badaczka społeczna i ewaluatorka. Nazwy małych miejscowości zwykle wiele jej mówią a osobiście zna pewnie kilkudziesięciu wójtów i burmistrzów. W Realnej w ramach specjalizacji biznesowo-ekonomicznej uczy o ludziach i relacjach a ponad to, jako asystent Dyrekcji stara się, aby szkolny system działał jak najsprawniej. Nie wyobraża sobie wakacji bez swojej licznej rodziny zapakowanej do dużego busa.

Urszula Koss

Urszula Koss

nauczycielka chemii

Z zawodu chemiczka z doktoratem obronionym na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Od lat pracuje w szkole jako nauczycielka chemii oraz edukatorka w Centrum Nauki Kopernik, gdzie prowadzi warsztaty dla nauczycieli z aktywnych metod pracy z uczniami. Jest członkinią Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki. Współpracuje z fundacjami, szkołami, przedszkolami i świetlicami, gdzie zajmuje się popularyzacją nauki oraz wsparciem rozwoju kompetencji miękkich u dzieci i młodzieży. Jest autorką 10 publikacji w czasopismach naukowych o zasięgu międzynarodowym oraz 4 książek popularyzujących naukę. Zajmuje się również konsultacjami merytorycznymi, redakcją oraz korektą wydawniczą publikacji związanych z nauką i edukacją. W wolnych chwilach tańczy taniec współczesny, dźwiga ciężary i zajmuje się aktywizmem prozwierzęcym.

Łukasz Mędrzycki

Łukasz Mędrzycki

nauczyciel geografii

Nauczyciel geografii i przyrody. Absolwent studiów geograficznych na Uniwersytecie Warszawskim, podyplomowe studia z polonistyki i pedagogiki na UW. Od 2008 roku współpracownik Centrum Nauki Kopernik (m.in. animator, demonstrator, trener, autor, ekspert, koordynator). W latach 2013-19 prezenter w Planetarium Niebo Kopernika. Trener warsztatów dla nauczycieli w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wykładowca i trener na uniwersytetach dziecięcych. Autor podręczników do geografii. Lubi m.in. czytać, podróżować, pielęgnować rośliny, gotować i strzelać z łuku.

Michał Wilczyński

Michał Wilczyński

nauczyciel prawa na kierunku biznes.-ekonom.

Jestem absolwentem prawa na Uniwersytecie Warszawskim i praktykującym radcą prawnym. Od kilkunastu lat doradzam przedsiębiorcom, moją zawodową specjalizacją jest doradztwo transakcyjne oraz restrukturyzacyjne. Współpraca ze Szkołą Realną to dla mnie wyzwanie i zarazem odpowiedzialność. Staram się do zajęć podchodzić tak, jak do wykonywanego zawodu – przekazywać uczniom praktyczną wiedzę o prawie i jego rozumieniu.

Bogna Kowalczyk

Bogna Kowalczyk

Grafika Komputerowa

Urodzona w Warszawie, ukończyła licencjat w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na kierunku sztuka nowych mediów oraz roczną wymianę na uniwersytecie Glyndwr, w Walii (kierunek “ Children’s Illustration and Design”). Z czystej chęci poszukiwania miejsca do dyskusji studiowała również niecały rok na wydziale Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego gdzie nigdy nie podeszła do egzaminu, ze względu na równoczesną pracę jako reżyser i studia w Łódzkiej Szkole FIlmowej. We wrześniu 2017 bogna obroniła dyplom wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej. Od 2009 roku reżyserowała animacje, videoklipy, pomagała w niezliczonej ilości produkcji studenckich. Pracowała min. z Universal, Sony, Unipop, Netflix i artystami takimi jak Mazolewski, Kozidrak czy Margaret. Obecnie pracuje jako Creative Art Director, reżyser i animator w firmie Warsaw Production oraz kończy swój pełnometrażowy debiut “Boyleska” który został zakwalifikowany do programu Doc Lab, gdzie otrzymał nagrodę HBO.

Maria Pieńkowska

Maria Pieńkowska

religia

Maria Pieńkowska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych i studiów teologicznych na UKSW. Bardzo lubi patrzeć na piękno świata, jeździć na nartach i na rowerze, ale najbardziej lubi zajęcia z uczniami, podczas których wspólnie próbujemy zrozumieć coś z Biblii i szukamy odpowiedzi na pytania o Boga, człowieka i wartości, za którymi warto iść.

Przyjaciele szkoły

Ewa Kulczycka

Ewa Kulczycka

ambasador demokracji

Jestem surdopedagogiem, kiedyś uczyłam dzieci z wadą słuchu. Byłam też adiunktem w Akademii Pedagogiki Specjalnej. Teraz jestem life coachem, maluję, gram w teatrze amatorskim. Potrafię robić na drutach i upiec ciasto drożdżowe, ale nie potrafię równo układać w szafie. Jestem leworęczna. Mam troje dzieci, z których każde uczyło się lub uczy w I SLO “Bednarska”.

Jerzy Tyszkiewicz

Jerzy Tyszkiewicz

przyjaciel szkoły

Prof. dr hab. nauk matematycznych, profesor nadzwyczajny w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego. Poza UW pracował też 4 lata na RWTH Aachen w Niemczech i rok na UNSW w Sydney w Australii. Zajmuje się naukowo logiką, bazami danych, arkuszami kalkulacyjnymi i humanistyką cyfrową. Od wielu lat bierze udział w Festiwalu Nauki i innych imprezach popularyzujących naukę. Pisze bloga na portalu tygodnika POLITYKA oraz artykuły dla Wikipedii. Archeolog – amator i zapalony cyklista. W wojsku był czołgistą, w lidze szóstek piłkarskich grał na bramce, a w I SLO “Bednarska” był sędzią sądu szkolnego, reprezentując stan rodzicielski.

Kosma Kulczycki i Marek Szmalc

Kosma Kulczycki i Marek Szmalc

twórcy i administratorzy pierwszej strony internetowej

Nie obroniliśmy doktoratów, nie ukończyliśmy studiów, nie mamy nawet matury! Ale wszystko przed nami – jesteśmy uczniami I SLO “Bednarska” i nieźle sobie radzimy. Kosma posługuje się biegle trzema językami obcymi i współpracuje z różnymi firmami w zakresie promocji. Marek uchodzi za nadzieję informatyki: zaprojektował i wdrożył z sukcesem system informatyczny dla “Ekipy Świętego Mikołaja”, stworzył parę dobrych stron internetowych, zna języki wysokiego poziomu oraz zorientowane problemowo. W czasie wolnym Kosma chętnie żegluje i uczy się łaciny, a Marek gra w tenisa oraz czyta artykuły o nowinkach technicznych. Współpracujemy od 2012 roku, kiedy stworzyliśmy “Gogle” – internetowy miesięcznik gimnazjum na Startowej: Marek jako grafik i informatyk projektu, Kosma jako redaktor prowadzący pisma. Cieszą nas opinie, którą czasem słyszymy o sobie: “staną na głowie, by ich klient był zadowolony”, “potrafią wykonać wielką pracę zupełnie bezinteresownie”.

Piotr Kulczycki

Piotr Kulczycki

przyjaciel szkoły

Studiował matematykę, fizykę i informatykę, obecnie prowadzi kilka firm technologicznych, w tym ceniony, duży software-house. Jedną z jego pasji, która zrodziła się w szkole średniej, jest żeglarstwo. Swoją przygodę zaczynał m.in. na własnoręcznie zbudowanej, czterometrowej żaglówce, do której nie tylko sam uszył żagle, ale także zrobił cały takielunek. Wtedy było to niemałe wyzwanie, zwłaszcza że działo się w zwykłym mieszkaniu w bloku… Obecnie jest armatorem drugiego, co do wielkości, polskiego żaglowca – STS Fryderyk Chopin, na którym realizuje dwumiesięczne rejsy morskie dla młodzieży. Jest przekonany, że żeglowanie, praca na pokładzie i egzotyka świata, połączone z normalną nauką szkolną, dają fascynujący efekt wychowawczy. Taki „sail training“ polega bowiem przede wszystkim na poznawaniu samego siebie. Uważa, że unikalna formuła Szkoły Realnej pozwoli, jeśli nie na bezpośrednie wprowadzenie „sail trainingu“, to na wykorzystanie jego paradygmatu. W tworzeniu Bednarskiej Szkoły Realnej widzi rzadką szansę inicjowania powrotu do tradycji “pełnowartościowej szkoły średniej”, dającej nie tylko wiedzę ogólną na wysokim poziomie, ale też ukierunkowującej i wyzwalającej pasje, aż do zdobycia konkretnych umiejętności zawodowych włącznie.